Reklama jest jedną z najbardziej rozwijających się dziedzin w handlu detalicznym i hurtowym. W czasach pandemii nastąpił wzrost znaczenia reklamy internetowej, jednakże w dalszym ciągu ważne są również materiały reklamowe, które można spotkać na każdym kroku. Należy pamiętać, że narzędziami skutecznie wspierającymi sprzedaż w dalszym ciągu są materiały POS.
POS a reklama audiowizualna
Na reklamę w formie przekazu internetowego, audycji bądź też przekazu wizualnego, można natknąć się w prasie, radiu, internecie i telewizji. Klient, czyli potencjalny konsument, na każdym kroku jest atakowany przez niezliczoną liczbę reklam, zarówno znanych, jak i mniej popularnych artykułów. Mimo rosnącej popularności reklam w wersji online w dalszym ciągu większość decyzji zakupowych konsument podejmuje w sklepie stacjonarnym, gdzie może produkt zobaczyć, sprawdzić, dotknąć, przymierzyć, skonsultować ze sprzedawcą.
Duże znaczenie ma także sposób wyeksponowania towarów w sklepie. W środowisku internetowym przekaz medialny nie zawsze zachęca klienta do bezpośredniego zakupu. W placówce sklepowej natomiast dostawcy towarów za wszelką cenę starają się wyróżnić na tle konkurencji, poprzez rozbudzenie zainteresowania wybranym asortymentem. Do tego celu można wykorzystać materiały wspierające sprzedaż w formie tak zwanych POS-ów. To skrót od angielskiego zwrotu point-of-sale. Chodzi tutaj przede wszystkim o różnego rodzaju ekspozytory, stojaki czy też multimedialne nośniki reklamowe – tak zwane Digital POS, które stosuje się w sklepach z dowolnie wybranym asortymentem.
Jakie znaczenie w procesie sprzedaży ma zastosowanie materiałów typu display, stand i ekspozytor?
W dobie digitalizacji działań reklamowych w dalszym ciągu potrzebne są materiały w postaci POS-ów. Są one niezbędne do zaakcentowania wybranego asortymentu, a także do bezpośredniego zwrócenia uwagi konsumenta na wybrany produkt. Należy pamiętać, że walka o lojalnego klienta odbywa się nie tylko poprzez działania w internecie, ale także poprzez wykorzystanie tradycyjnych form marketingu. Polega to przede wszystkim na zastosowaniu displayów. To materiały reklamowe znane od dawna, które wchodzą w poczet najbardziej trafionych form reklamy, stosowanych już od czasów starożytnych. Zdaniem ekspertów wszystko wskazuje na to, iż mimo postępującej digitalizacji działań marketingowych, znaczenie materiału POS pozostaje symilarnie ważne.
Arsenał środków marketingowych w postaci sklepowych ekspozytorów i odpowiednio dobranych point-of-sale jest sposobem na przykucie uwagi klienta. Tego typu działanie można zauważyć w jednym z najdynamiczniej rozwijających się koncernów kosmetycznych — w sklepach sieci Sephora. Ma ona swoje punkty w większości krajów Europy i innych kontynentów.
POS w sieciach Douglas i Sephora – znaczenie dla procesów sprzedaży
Sephora od wielu lat wykorzystuje displaye POS w celu atrakcyjnej prezentacji produktów. Eleganckie wzornictwo przykuwa uwagę klientów oraz może być nie tylko zachętą, ale także pomocą w wyborze kosmetyków. Paleta testerów zachęca do sprawdzenia specyfików na miejscu w drogerii, jednocześnie wzmacniając potrzebę zakupu produktów. Identyfikacja wizualna marki pozostaje w pamięci i przywołuje przyjemne emocje. Zakupy w takim miejscu mają jeszcze jedną zaletę — zawsze można zwrócić się z prośbą o poradę do personelu placówki.
Uwagę klientów przyciągają także opakowania SRP w niebanalnej formie czy ekspozytory naladowe POS. Duże znaczenie mają również oznaczenia umieszczone na wyżej wymienionych materiałach reklamowych. Przykładem może służyć magiczne słowo sale, które bezpośrednio wskazuje odbiorcy, że dość drogie i zaliczane do kategorii Premium kosmetyki, a także artykuły przeznaczone do mycia, makijażu i pielęgnacji całego ciała, są dostępne w dużo niższej, bardziej atrakcyjnej cenie.
Wykorzystanie materiałów reklamowych w postaci POS zauważyć można również w innym koncernie kosmetycznym — Douglasie. To silna konkurencja dla Sephory, w której materiały reklamowe w formie POS również pełnią istotną funkcję w procesie sprzedaży i marketingu produktów. Douglas wykorzystuje POSy naladowe w formie niewielkich dodatków, upominków i gadżetów za przysłowiową złotówkę. To świetny pomysł do zachęcenia konsumenta do robienia większych i dłuższych zakupów.
Zarówno sieć Sephora, jak i Douglas wykorzystują materiały POS, dzięki którym mogą zwiększyć swoją sprzedaż także w okresie przedświątecznym czy w czasie tak zwanego wietrzenia magazynów, czyli Black Friday. Całoroczne ekspozytory POS w postacie standów, stojaków bądź też displayów reklamowych, mają na celu aktywację sprzedaży zarówno luksusowych kosmetyków, jak i tych sygnowanych marką Douglas bądź Sephora.
Powyższe przykłady doskonale obrazują fakt, że POSy sprawdzają się bez względu na digitalizację reklamy i formy jej przekazu. Warto uzmysłowić sobie, że odpowiednio dobrany POS może pomóc w zwiększeniu efektywności procesów sprzedażowych przez cały rok kalendarzowy.